Výživa

Zdravé ženy s normální váhou potřebují zvýšit energetický příjem v 1. trimestru těhotenství o 85 kcal (355 kJ) denně, ve 2. trimestru o 285 kcal (1195 kJ) denně a ve 3. trimestru o 475 kcal (1990 kJ) denně.

Denní spotřeba tekutin se v těhotenství pohybuje mezi 2,5 až 3,5 litry. K pití jsou vhodné především stolní vody, nesycené minerální vody (je třeba je střídat). V horkém počasí je vhodné přijímat minerálky bohaté na hořčík, protože ten se z organizmu dostává ven pocením. Nedostatek hořčíku může vést ke křečím a předčasným stahům dělohy. Vhodné jsou i některé bylinkové čaje a ředěné ovocné šťávy.

Během těhotenství stoupají nároky těla na přísun vitamínů a minerálů, ale pokud těhotná žena konzumuje pestrou a vyváženou stravu, je množství přijatých živin obvykle dostatečné. Některé infekce v těhotenství mohou poškodit vyvíjející se plod, nebo zvýšit riziko potratu. 

Těhotné by se měly vyhnout konzumaci nepasterizovaných mléčných výrobků a paštik, které mohou obsahovat bakterii listérii a syrového masa (tatarské bifteky, ochutnávání mletých mas), které mohou obsahovat toxoplasmu. K nákaze toxoplasmou může dojít i kontaktem s kočičími výkaly, například při zahradničení nebo úklidu, tyto úkony by měla těhotná vždy provádět v rukavicích. 

Nízká hladiny kyseliny listové zvyšuje riziko vzniku rozštěpu páteře u plodu. Proto je dva až tři měsíce před plánovaným otěhotněním až do konce prvého trimestru doporučeno užívání 400 mikrogramů kyseliny listové denně.

Těhotné by se měly vyvarovat kouření, které vede k růstové retardaci plodu a dalším komplikacím. Je vhodné se vyvarovat i pobytu v zakouřených místnostech. Dále je pro vyvíjející se plod nebezpečná konzumace alkoholu, který může způsobovat fetální alkoholový syndrom s růstovou retardací, mentálním opožďováním a vrozenými vývojovými vadami.  

Je doporučeno omezit konzumaci kofeinu na max. 200-300 mg denně (1-2 šálky kávy), nejlépe ředěnou odtučněným nebo polotučným mlékem. Vypité množství kávy vykompenzujte dvojnásobným množstvím vypité vody. Nedoporučuje se též pití černého čaje. Kromě toho, že černý čaj a káva obsahují tein a kofein, zabraňují i vstřebávání železa z potravin.